Groei dankzij digitale economie

Het bbp in Nederland zal in 2022 met 4,2 % groeien. Dat is de conclusie van de economen van het Economic Research Center van Euler Hermes, wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeringen, fraudeverzekeringen en garanties. Daarmee zijn zij veel optimistischer dan De Nederlandsche Bank (DNB). De centrale bank van Nederland gaat namelijk slechts uit van een groei van het bbp met 3,7 %. Dat staat te lezen in het nieuwe rapport Grand Reopening.

Het herstel van de Nederlandse economie krijgt steun vanuit Duitsland, de belangrijkste handelspartner van Nederland. Na een teleurstellend herstel in de eerste maanden van dit jaar voorzien de economen van Euler Hermes een ferme inhaalslag bij de oosterburen. In de rest van de wereld valt het herstel op van zowel de VS (2021: +6,3%) als China (2021: +8%).

Digitale voorhoede

Volgens Johan Geeroms, Risk Director bij Euler Hermes Nederland, komt Nederland zo goed uit de bus omdat het land in eerste instantie de corona-klap goed heeft opgevangen. “Landen als Spanje en Italië laten nu en volgend jaar wel hogere groeicijfers zien, maar die hebben ook veel meer goed te maken. Nederland beschikt over de beste digitale infrastructuur van Europa. Dankzij onze geavanceerde digitale economie hebben we de economie al thuiswerkend in de lucht weten te houden.” Ook het adequate steunbeleid van de overheid heeft volgens Geeroms veel opgevangen.

De krachtige economische rebound is overal in de wereld terug te zien. Maar dat wil volgens Geeroms niet zeggen dat we als vanzelf in een hoogconjunctuur terecht komen. “Er zijn veel obstakels die roet in het eten kunnen gooien. De sterke stijging van de grondstofprijzen, de verwachte krapte op de arbeidsmarkt, de verstoring van supply chains zit op hetzelfde niveau als bij de Covid-19 piek. Het wereldwijde gevecht om grondstoffen en chips is hiervan het directe gevolg. Een container versturen van Shanghai naar Rotterdam is nu 5 keer duurder dan in oktober 2020. Allemaal bedreigingen die het herstel kunnen breken.”

Prijzen verhogen

Bedrijven hebben te maken met hogere kosten en de hamvraag is, volgens Geeroms, of bedrijven in staat zijn hun prijzen te verhogen. “Prijsverhogingen zijn in de huidige situatie essentieel voor bedrijven om financieel gezond te blijven. Maar dat moet je als bedrijf ook kunnen. Als je klant wegloopt heb je er niet veel aan. Uit onderzoek van onze researchafdeling blijkt dat prijsverhoging voor de meeste Europese bedrijven op de korte termijn geen optie is.”